Home

Sóc de la mena de persones que creuen que en tota crisi hi ha una oportunitat. I m’agrada que una situació, encara que sigui inicialment desagradable, em permeti descobrir alguna cosa nova per aprendre. Bé, nova… o no tan nova. Perquè, com diu la dita, potser és cert allò de “quien tuvo, retuvo”.

Sovint confonem control amb poder, però ambdues coses no són pas la mateixa i tampoc estan necessàriament relacionades. Tenim poder quan som responsables de la nostra pròpia vida i de les decisions que prenem; sols d’aquesta manera es pot exercir-se algun control sobre allò què ens succeeix. A l’inrevés, podem intentar controlar els fets externs, a les persones i les coses que passen al nostre voltant; però si no en som partíceps, és un esforç inútil. Sols la responsabilitat atorga poder i el poder, control.

are-you-in-a-manipulative-or-controlling-relationship-large

Fa poc vaig escoltar-me parlant sobre una tercera persona, a qui jo considero intransigent i controladora, amb força indignació. Massa. I això va fer-me reflexionar. Perquè em semblava tan terriblement injusta la seva actitud… I perquè m’afectava tant? Intentava imposar-me quelcom que, en el fons, ja m’estava bé. I tot i que les formes deixaven bastant que desitjar, no era el meu problema. Ella pensaria “m’he sortit amb la meva”, però… I què? Jo no necessitava guanyar, sabia que no es tractava d’això, però… Aleshores, vaig topar-me amb aquesta frase: “Lo que veo en ti, lo corrijo en mí”. I ho vaig entendre.

Requereix de flexibilitat (i de pràctica) ser capaç de veure’s la biga en l’ull propi. És més fàcil (i còmode) descobrir només la palla en el de l’altre. I no passar d’aquí. Ara, quan ho fas, l’univers s’expandeix; cada cop que aprens alguna cosa, la teva capacitat d’enteniment augmenta i la teva visió del món també. Potser no has guanyat aquella discussió; però quan recuperes el teu poder, no surts mai perdent. I acceptar sobre què tens control— o sobre què és important tenir-ne— i sobre què no, ja és una victòria.

Pots escoltar el programa de L’ofici de viure sobre aquest tema aquí.

Saps què vol dir la paraula trol? Descobreix-ne dos significats dispars aquí i aquí.

Leave a Reply

