Home

“Ja menges?” em pregunta sempre la meva mare. Sobretot des que vaig marxar de casa. A mi em fa gràcia, perquè tota la vida he menjat el que he volgut, com i quan he volgut, no m’he estat mai de res, ni he fet cap règim o dieta, a part d’alimentar-me de forma sana, ecològica i, en alguna època, vegetariana o macrobiòtica. I tant hi fa el que digui o faci jo, perquè ella em veu escanyolida i famolenca. Sempre. La mama va viure la guerra i sóc conscient que les seves penúries van marcar-la. Per això, vuitanta anys després, té el rebost ben atapeït tot l’any, és qui mana a la cuina i reparteix a taula. Sempre.

Em fascina la gran quantitat de dilemes, dubtes, patiments i esforços que ens genera l’alimentació als humans. Sobretot a aquells que tenim la sort de viure en el primer món i a no passar gana— gana de veritat, vull dir. Em fascina i sorprèn, perquè resulta una contradicció més de la vida moderna. D’una existència en la qual les necessitats bàsiques que coneixíem estan sobradament cobertes, motiu pel que potser han passat a un segon terme i s’han transformat. Actualment, la majoria de persones passa més temps davant del televisor— o de pantalles vàries—que al mercat…

Som el que mengem; el que pensem; el que sentim; el que fem. I el que no, també. Som tot allò que adquirim i abandonem al llarg de la vida. Som l’aprenentatge i l’experiència. Som el que ens donen, el que ens prenen, el que no tenim i el que ens agradaria. Som el que volem ser i el que no. Però sobretot, al meu parer, som la nostra consciència. Aquella veueta o sentiment interior que ens guia i ens aconsella. La brúixola que marca el camí. Una brúixola que, amb els temps moderns—GPS i Google maps a banda— es fa cada cop més indispensable per (sobre)viure.

eatmorechicken

Crec que en matèria d’alimentació anem molt perduts. Massa. Provablement és (des)gràcies al sistema capitalista, a la producció en cadena i al consumisme. Perquè hem delegat el nostre poder i capacitat de decisió en els anuncis i en les recomanacions de professionals (¿?) del sector— encara que a vegades no se sap ben bé a quin sector pertanyen. I, així, ens llencem alegrement— o no gaire— a fer dietes, esperant un miracle que sovint es queda en miratge. Com si les normes imposades per algú, al tenir més pes que la pròpia voluntat, ens poguessin solucionar el problema. Però… quin és el problema real? De salut, d’hàbits, de manca d’acceptació? O és potser que tenim la brúixola espatllada?

Quan un fa el que li ve de gust— de cor i de cap— tot està bé; quan hi ha una coherència harmònica entre el saber, sentir, pensar i fer. I això mateix és el que passa amb l’alimentació. Si realment escoltem el cos i el respectem, ens ensenyarà a tenir-ne cura i a alimentar-nos amb el que millor ens vagi. I no caldrà ni un dietista ni cap fórmula màgica. Si som capaços de veure, llegir i respectar les etiquetes, entendrem que, igual que cada persona és un món, cadascú necessita una forma diferent d’alimentar-se, segons on viu, a què es dedica, com pensa o sent, etc. I els canvis en l’alimentació, els marcarà el desig o la necessitat interna, segons el treball, l’estació de l’any o l’època vital en qüestió. Ni una moda ni una empresa farmacèutica. Si som conscients de què mengem, podrem recuperar el control de la nostra alimentació i, de retruc, d’una bona part de la nostra vida. Aleshores, tant hi farà si ets carnívor o vegetarià… Tots mengem per viure.

Després de veure aquest vídeo, escull una de les següents opcions:

  • M’agrada la carn i tant me fa si és de bèsties en llibertat o captives.
  • Si em menjo una vaca, prefereixo que sigui una vaca lliure i feliç.
  • Després d’això, sóc incapaç de menjar-me un altre ésser viu.
  • Després d’això, m’ha agafat gana i em menjaria una vaca sencera.

Puedes leer este artículo en castellano aquí gracias a Google translate.

Leave a Reply

