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Aquest matí, a l’escoleta del meu fill fan panellets. Bé, en faran aquells nens i nenes a qui els vingui de gust. Als que no, doncs seguiran llegint, corrent, saltant, fent construccions, jugant a cuinetes, muntant trencaclosques,… En definitiva, seguiran fent allò que els ve de gust. Com ha de ser— crec jo, vaja.

Encara recordo les contradiccions que sentia al principi, com a mare novella i al descobrir l’Educació Lliure. La teoria em semblava fantàstica, però, a l’hora de la veritat, quan en Pau no volia pintar/dibuixar/fer fang/plastilina, com tants d’altres, alguna cosa s’encongia dins meu. Conec tants pares/mares/avis/tiets orgullosos dels àlbums i les obres d’art dels seus prolífics descendents i rebrots, que en presumeixen com si de futurs Picasso o Monet estiguessin parlant, que ha esdevingut la norma. Però, el cert, és que gran part del resultat (en moltes ocasions, segons les edats, és clar) és conseqüència de la intervenció d’una (o vàries) mans adultes. Ho sé perquè, abans de ser mare, també he estat monitora, cangur, tieta,… I jo no volia això pel meu fill. Volia que fos lliure de pintar, fer i desfer com i quant volgués. De tota manera, he hagut de desaprendre. I molt. A intervenir, a jutjar, a fer… Però, gràcies a això, he après un munt també. Sobre el respecte, la llibertat i els límits. Dels meus i dels dels demès.

Del nostre nen (de 2 anys i 3/4), a casa només en tenim una desena de dibuixos/ pintures, una escultura(?) de fang, una mena de cabdell (collar?) de macarrons i algunes obres efímeres de plastilina. I està bé. Perquè les ha fet ell. Com i quan ha volgut. No són fruit de la meva/ nostra necessitat individual/ social de produir, sinó del seu desig innat i espontani de crear. I, per a mi, per a nosaltres, està bé així. Millor que l’alternativa, que ja hem experimentat. (Potser perquè l’escola va inventar-se durant la revolució industrial amb l’objectiu d’instruir als futurs treballadors (?))

Avui, probablement en Pau no faci panellets. És possible que mentre molts en fan a la sala de plàstica de l’escoleta, ell estigui saltant a la de psicomotricitat o corrents al pati o fent castells al sorral. I què més dóna? Si vol en farà, si vol en menjarà. El més important és que quan el reculli, al migdia, i li pregunti com sempre què tal, com està i com s’ho ha passat, em digui que pipa. O súper. I encara que no sigui així… està bé. Tot ho està quan cadascú és lliure— de fer o no.

panellets-receta


Hoy, en la escuelita de mi hijo hacen panellets. Bueno, harán aquellos niños y niñas a los que les apetezca. A los que no, pues seguirán leyendo, corriendo, saltando, haciendo construcciones, jugando a cocinitas, montando rompecabezas, … En definitiva, seguirán haciendo lo que les apetece. Como debe ser— creo yo, vamos.

Todavía recuerdo las contradicciones que sentía al principio, como madre primeriza y al descubrir la Educación Libre. La teoría me parecía fantástica, pero, a la hora de la verdad, cuando Pau no quería pintar / dibujar / hacer barro / plastilina, como tantos otros, algo se encogía dentro de mí. Conozco tantos padres / madres / abuelos / tíos orgullosos de los álbumes y las obras de arte de sus prolíficos descendientes y rebrotes, que en fardan como si de futuros Picasso o Monet estuvieran hablando, que se ha convertido en la norma. Pero, lo cierto, es que gran parte del resultado (en muchas ocasiones, según las edades, claro) es consecuencia de la intervención de una (o varias) manos adultas. Lo sé porque, antes de ser madre, también he sido monitora, canguro, tía … Y yo no quería eso para mi hijo. Quería que fuera libre de pintar, hacer y deshacer como y cuando quisiera. De todas formas, he tenido que desaprender. Y mucho. A intervenir, a juzgar, a hacer,… Pero, gracias a ello, he aprendido mucho también. Sobre el respeto, la libertad y los límites. Míos y de los demás.

De nuestro niño (de 2 años y 3/4), en casa sólo tenemos una decena de dibujos / pinturas, una escultura (?) de barro, una especie de ovillo (collar?) de macarrones y algunas obras efímeras de plastilina. Y está bien. Porqué las ha hecho él. Como y cuando ha querido. No son fruto de mi / nuestra necesidad individual / social de producir, sino de su deseo innato y espontáneo de crear. Y, para mí, para nosotros, está bien así. Mejor que la alternativa, que ya hemos experimentado. (Quizás porqué la escuela se inventó durante la revolución industrial para instruir a los futuros trabajadores (?))

Hoy, probablemente Pau no haga panellets. Es posible que mientras muchos los hacen en la sala de plástica de la escuelita, él esté saltando a la de psicomotricidad o correteando por el patio o haciendo castillos en el arenero. ¿Y qué? Si le apetece, hará y si le apetece, comerá. Lo más importante es que cuando lo recoja, al mediodía, y le pregunte— como siempre— que tal está y como se lo ha pasado, me diga que pipa. O súper. Y aunque no sea así… está bien. Todo lo está cuando cada uno es libre— de hacer o no.

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